شرکت تولیدی رنگهای هنری ارژنگ

مینی مالیسم و هنرهای تجسمی-نقاشی (قسمت سوم)

 

مینی مالیسم و هنرهای تجسمی-نقاشی(قسمت سوم)

سیدرسول  معرک نژاد

مینی مالیسم و دست آورده های کانسترکتیویسم

 از دیگر مکتب های هنری که هنر تجسمی مینی مالیسم از آن بهره برد مکتب کانستروکتیویسم است. مکتب کانستروکتیویسم از نظریه ها و مفاهیم جدید پیکرتراشی سده بیستم در روسیه پدید آمد و تاثیر ژرفی بر هنر حجمی پس از خود گذاشت.

از بنیان گذاران این مکتب هنری می توان به « ولادیمیر تاتلین » اشاره کرد . تاتلین به سال 1913 در پاریس دیداری با « پابلو پیکاسو »( Pablo  Picasso) داشت و تحت تاثیر آثار وی قرار گرفت به خصوص آثاری که در آن ها به بررسی کاربردهای کولاژ  (Collage) در پیکره تراشی پرداخته بود. تاتلین در بازگشت به روسیه، یک سری نقش برجسته از جنس چوب، فلز و مقوا پدید آورد که سطوح شان با گچ، لعاب و خرده شیشه پوشیده شده بود و به تعبیر « آرناسن » (H.H Arnason) این آثار از اولین انتزاعات کامل در تاریخ پیکرتراشی بودند. [2-ص219] در سال 1920 کانستروکتیویست ها بیانه خود را ارائه دادند و در آن ذکر کردند هنر برای انتقال واقعیت زندگی باید بر عناصر بنیادی زمانی و مکانی موجود تکیه کند و برای بیان ماهیت واقعی زمان باید از عناصر جنبشی و دینامیک استفاده کند.[11-ص380]« کانستروکتیویسم همانند سوپره ماتیسم، نوعی هنر انتزاعی نابِ مبتنی بر عناصر حجم گونه را بسط داد. آثار کانستروکتیویستی نه بازسازی اشیا بلکه خودشان اشیایی بودند که وجودی مطلق از آن خود داشتند. آنها زیبایی سازمان یافته ای بودند که عواطف برانگیخته شده از ریاضیات و فناوری را باز می تابیدند.»[7-ص528] به عبارتی، ابداعات سوپره ماتیسم توسط تاتلین به قالب سه بعدی درآمد و به پیکره سازی نزدیک شد.[2-ص219]  «کانستروکتیویسم به جای پرداختن مستقیم به تبلیغ ایده های انقلابی و سیاسی، خود را در خدمت شکل گیری فرهنگ نسلی که می بایست پایه های سوسیالیسم نوپای روسیه را تحکیم بخشد، قرار داد. به زَعم تاتلین هر اثر هنری می بایست دارای عملکرد دقیق برای توسعه انقلاب باشد. چرا که هنر تابع شرایط زمان و مکان است.»[3-ص101]

در نهایت به سال 1921 بنا به سیاست اقتصاد نو و تاکید شوروی سابق بر تبلیغ سیاسی برای توده های مردم و ارجحیت دادن به آثار سوسیالیستی، خط مشی این مکتب و سوپره ماتیسم از همدیگر جدا شد. کانستروکتیویسم با نگاهی نو رو به هنر انقلاب سوسیالیستی آورد و بر این باور بود که ذوق و استعداد شان باید در خدمت فعالیت های عام المنفعه نظیر معماری، تولید محصولات صنعتی و طراحی های گرافیکی و تجاری قرار گیرد.[ 6-ص424]

از معروفترین اثر تاتلین می توان به " یادمان انترناسیونال سوم " اشاره کرد که در خلال سال های 1919 و 1920 پدید آورد. ساختمان فولادی حلزونی که قرار بود به ارتفاع چهارصد متر بر فراز رودخانه «نِوا » در « تیروگراد »  ( سن پترزبورگ) احداث شود و قرینه برج  « ایفل » پاریس باشد.« انترناسیونال   سوم » سازمانی بود که در مارس 1919 بدین هدف تاسیس یافت که بعد از فرو نشستن تنش ها و عداوت های گریز ناپذیر ناشی از جنگ، نوعی همکاری برادرانه را در پیشبرد آرمان سوسیالیسم بین المللی به وجود آورد.»[20-ص124]

دستاوردهای هنری سوپره ماتیسم و کانستروکتیویسم « دن فلاوین » (Dan Flavin -   هنرمند مینی مالیست ) را بر آن داشت تا در سال 1967 در رابطه با هنر مینی مالیسم اظهار کند:« نماد گرایی اثر خود را از دست داده و ضعیف شده است » و پیکره ای نئونی ساخت و عنوان آن را  « یادمان یک؛ به تاتلین » گذاشت. این پیکره صرفاً از کنار هم قرار دادن تعداد هفت لامپ فلورسنت در اندازه های متفاوت به وجود آمده بود بدون آن که هنرمند قطعه ای از آن را ساخته باشد.[ 17-ص52] این اثر یادآور اثر معروف تاتلین-"یادمان انترناسیونال سوم"- بود و گواه دلبستگی دیرین فلاوین به کانستروکتیویست های روس.[18-ص22]  فلاوین بر این اندیشه بود که " ما به سرعت در سراشیبی به سوی فقدان هنر – حسی متقابل و برخاسته از تزئینی که از لحاظ روانی خنثی است– پیش می رویم.»

 

                                                                         Vladimir Tatlin

                                              Monument to the Third International       

                                                  

                                                                                     Monument" for V. Tatlin

  

                                                                     

                                                           Untitled (monument for Vladimir Tatlin),1975   

 

             

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------

پی نوشت ها و منابع در آخرین قسمت

ادامه دارد...

.........................................................................................................

با تشکر فراوان از خانم مریم میرزایی که تایپ مطالب این مقاله را به عهده داشتند

 

***ارژنگ حامي هنرمندان***

 

                                                       

 

كليه حقوق اين سايت مربوط به گروه توليدي و مهندسي ارژنگ يزد ميباشد .                                        طراحی وب : پیشرو پرداز